Ujednolicenie systemu tworzenia raportów, skrócenie czasu dostępu do danych i obniżenie kosztów ich pozyskania – oto najważniejsze korzyści, które Trigon Dom Maklerski (TDM) czerpie z narzędzi klasy Business Intelligence (BI). Wdrożenie zrealizował integrator usług IT - spółka itelligence wraz z jednym z Partnerów, firmą JCommerce.
Oparte głównie na produktach koncernu SAP narzędzie zostało oddane do użytku we wrześniu 2012 r. Projekt obejmował analizę wymagań klienta, dokumentację techniczną, implementację systemu oraz szkolenia użytkowników.- Dzięki rozwiązaniu BI, które usprawnia przepływ materiałów informacyjnych, danych i raportów, osiągamy dwa kluczowe cele. Jednym jest stałe podnoszenie jakości świadczonych usług. Drugim – jak najlepsze wywiązanie się z obowiązku cyklicznego zgłaszania informacji finansowych do Komisji Nadzoru Finansowego – podkreśla Marcin Morel, Financial Controller w TDM, który z ramienia klienta koordynował wdrożenie.
Kierunek – integracja
Bez uproszczonych mechanizmów dostępu do danych, analiz i raportów dla kadry menedżerskiej różnego szczebla – w szczególności średniego i niższego – trudno było zarządzać firmą. Trigon poszukiwał zatem rozwiązań, które zamieniłyby jego rozproszone środowisko systemowe w jedno źródło informacji z wygodnym interfejsem użytkownika. Zadanie o tyle trudne, że żaden integrator w Polsce nie miał wcześniej doświadczeń w takich przedsięwzięciach, jeśli chodzi o branżę maklerską.
- Trigon to pierwszy dom maklerski, w którym zostało zaimplementowane tego typu rozwiązanie. Projekt był niezwykle nowatorski, skomplikowany i obarczony dużym ryzykiem. Tym bardziej jesteśmy zadowoleni z przebiegu i efektu wdrożenia – mówi Krzysztof Łuczak, sales manager w itelligence.
O powodzeniu zadecydowała m.in. analiza przedwdrożeniowa, która polegała na zidentyfikowaniu głównych problemów klienta z zakresu zaawansowanego raportowania oraz interaktywnej wizualizacji danych. Jak się okazało, zespół controllingu nie był w stanie samodzielnie pozyskiwać informacji z systemów transakcyjnych. Z punktu widzenia analityków wyzwaniem była także wielowymiarowa segmentacja klientów. Inną bolączką był duży nakład pracy wynikający z powtarzalnych czynności związanych z cykliczną sprawozdawczością do KNF, która wymaga ręcznej integracji danych z wielu źródeł. Wreszcie brakowało narzędzi do wszechstronnej analizy danych z zaawansowanymi możliwościami ich wizualizacji.
Uwzględniając potrzeby, życzenia i sugestie klienta, itelligence wraz z JCommerce stworzyli rozwiązanie, które pozwala Trigonowi prowadzić zaawansowane analizy biznesowe danych z systemów front i back-office, dostarczając użytkownikom wiedzę do efektywnego działania. Narzędzie umożliwia wykonywanie operacyjnego raportowania szczegółowego oraz syntetycznych analiz dla zarządu firmy.
Informacja tu i teraz
- Bezpośredni dostęp do wszystkich niezbędnych informacji oraz efektywne tworzenie raportów znacząco podnosi jakość informacji zarządczej i skraca kierownictwu czas podejmowania szybkich i trafnych decyzji. Dzięki nowym narzędziom management spółki na bieżąco monituje realizację założonej strategii biznesowej. Automatyzacja standardowych raportów pozwala ograniczyć zaangażowanie pracowników IT i Działu Controllingu – tłumaczy Krzysztof Łuczak.
Dla wykonawców projektu było oczywiste, że zaimplementowany w TDM system Business Intelligence nie może spowalniać pracy menedżerów i specjalistów.
- Dostęp do danych powinien być natychmiastowy, bez pośrednictwa działu IT. Takie jest życzenie użytkowników biznesowych: kierownictwa, ekspertów, innych pracowników. Wprowadzony w Trigon system całkowicie spełnia ten postulat – uważa Rafał Skorupa, specjalista ds. BI w JCommerce.
- Nie zapomnieliśmy nawet na moment, że maklerzy i doradcy inwestycyjni wcale nie muszą być biegli w obsłudze narzędzi informatycznych. Dlatego stworzyliśmy rozwiązanie, które charakteryzuje się łatwością użytkowania oraz umożliwia intuicyjną nawigację i interpretację złożonych informacji – dodaje Krzysztof Łuczak.
Technologie to nie wszystko
Garść informacji dla wtajemniczonych. Używany przez DM Trigon system Business Intelligence został zbudowany w oparciu o zaawansowane technologie SAP i Oracle. W jego skład wchodzą aplikacje analityczne: SAP Business Objects Edge 3.1 BI Platform i Business Objects Data Services 3.2 (ETL) oraz serwer bazodanowy Oracle 11g.
- Serwer bazodanowy jest bardzo wydajną maszyną, realizującą większą część procesu przetwarzania danych, m.in. wyszukuje potrzebne informacje, uporządkowuje je, a następnie przesyła do użytkownika. System ETL gromadzi i integruje dane z wielu źródeł transakcyjnych. Natomiast platforma analityczno-raportowa stanowi centralne repozytorium raportów i modeli analitycznych – wyjaśnia Rafał Skorupa.
A jednak nie same nowinki techniczne sprawiają, że Trigon jest zadowolony z inwestycji. Za równie ważne uważa kompetencje interpersonalne wykonawców rozwiązania.
Reputacja potwierdzona certyfikatami
Spółka itelligence, jako jedna z piętnastu firm na świecie, zdobyła certyfikat SAP Global Hosting Partner, który poświadcza najwyższą jakość usług, zweryfikowaną przez audyt firmy SAP. Zaś w roku 2012 otrzymała certyfikat Partner Center of Expertise SAP AG, który potwierdza spełnianie wymagań niezbędnych do świadczenia wysokiej jakości usług wsparcia klientów korzystających z rozwiązań SAP. Jako integrator na polskim rynku usług informatycznych, itelligence posiada ponad 140 osobowy skład pracowników o wysokich kwalifikacjach jak również współpracuje ściśle z Partnerami SAP EBM dzięki czemu może realizować projekty o szerokim i ogólnym, jak i specyficznym i dedykowanym zakresie. To wpływa na kompleksowy wachlarz profesjonalnych usług świadczonych przez spółkę.
Z kolei JCommerce należy do sieci partnerskiej SAP EBM i posiada status SAP Extended Business Member. Tytuł ten jest potwierdzeniem posiadanych kompetencji i wieloletniego doświadczenia we wdrażaniu rozwiązań SAP BusinessObjects. Firma JCommerce będąc jednocześnie partnerem innych wiodących dostawców narzędzi Business Intelligence – QlikTech, Microsoft, IBM specjalizuje się w doradztwie, projektowaniu i wdrażaniu systemów klasy BI w odpowiedzi na indywidulane potrzeby klientów reprezentujących różne branże, począwszy od małych firm po duże międzynarodowe korporacje.
www.itelligence.pl
www.jcommerce.pl
Link do strony artykułu: https://wm5.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/analityka-biznesowa-od-itelligence-i-jcommerce